Robuusteiken te gast bij Let’s Talk Business

Wim-Heerke Spronk, Peter Kroes en Cees Bongers waren in juni 2019 te gast bij Martine Hauwert op New Business Radio! Luister naar het complete interview op https://spoti.fi/2HZ3b8n.

In het radioprogramma Let’s Talk Business gaat het uiteraard over de business, maar vooral ook over de persoonlijke visie en de ambities van de hoofdgast. Wat ging er goed, wat zijn de leerpunten en hoe ziet de toekomst eruit?

Ik geniet van dingen maken

‘Op m’n zevende zei ik al tegen mijn zusje ‘dat gat in de markt ga ik vinden’’, vertelt Peter Kroes, operationeel directeur van Robuusteiken. ‘Volgens mij is dat best goed gelukt. Ik was altijd aan het bouwen, ik geniet van dingen maken. Ik ben begonnen met de bouw van een houten schutting voor de ouders van mijn vriendinnetje. Dat moest niet zo’n geïmpregneerde bouwmarkt-schutting worden, ik wilde die van mooi eikenhout maken. De schutting zette ik op marktplaats en binnen twee weken had ik een volgende opdracht. Het prille begin van Robuusteiken. Ik had ook de slogan ‘Eikenhout voor wie van eiken houdt’ en ik werd gezien. De opdrachten werden steeds groter, van schutting naar kleine tuinhuisjes, naar grote en daarna hele woningen.’

Natuurlijke producten

‘Daarbij had ik belangstelling voor natuurlijke producten. Zo kwam ik in contact met vlasvezel dat veel beter voelde dan de chemische variant. Ecologisch bouwen zit denk ik in mijn genen. Dit voelde veel beter. Verder is ambachtelijk bouwen mijn passie. Balken verbinden wij met pen-gatverbindingen. Daar ben ik trots op. Eikenhouten gebinten is wat wij verkopen. Op een gegeven moment groeide mijn bedrijf door en had ik acht mensen in dienst. Tot het jaar waarin mijn broer overleed, een dramatische gebeurtenis. Daarna was ik de grip een beetje kwijt. Tot ik Wim ontmoette op een beurs. Hij deed al wat reclamewerk voor mij en gaf aan dat hij me kon helpen. En zo geschiedde.’

Een trein aan ideeën

‘Ik werd overdonderd door een trein aan ideeën’, vertelt Peter Kroes. ‘Tegelijkertijd voelde dat goed en kreeg ik er weer zin in. Uiteindelijk is Wim in dienst gekomen en sinds januari mede-eigenaar. Wim-Heerke Spronk, commercieel directeur Robuusteiken: ‘Ik kom uit de marketing en communicatie. Ik vond Robuusteiken een mooi bedrijf en ze hadden een prachtig product. Verder vond ik wat bij Peter in zijn hoofd zit, heel bijzonder. Kijk naar de klimaatdoelstellingen, de verandering van de wereld. Daar had Peter al oplossingen voor. Hij was zijn tijd vooruit. Bij mij kwam het bewustzijn voor ecologisch bouwen al snel, zeker door de gesprekken met Peter.’

Omslag naar een groene bouwsector

Wim: ‘Ik zag dat ze prachtige ecologische woningen maken, maar er was veel meer impact mogelijk. Uiteindelijk heb ik Peter kunnen overtuigen dat we een omslag naar een groene bouwsector konden creëeren door ecologische bouwelementen te ontwikkelen. Alles wat in het hoofd van Peter zat, hebben we vertaald in een visie/missie. Het bouwbedrijf Robuusteiken bleef, maar er kwam een tweede bedrijf naast met ecologische bouwelementen. We konden nu ook stappen maken om de bouw te vernieuwen. We brachten de bouw van een ecologische woning terug van acht maanden naar zo’n drie maanden, een enorme winst. Samen met Cees Bongers van Bongers Architecten richtten we verder Greentogether op, waarmee we aan ecologische en exclusieve utiliteits-, recreatie- en woningbouwprojecten een extra boost kunnen geven.’ 

20190605-160349.jpg